Veelgestelde vragen over vergunningen


1. Vergunning aanvragen
2. Hoe gebruik ik een digitale vergunning
3. Overige vragen
4. Wijziging doorgeven
5. Contact


1. Vergunning aanvragen

Waarom wordt in het Digitaal loket aangegeven dat er op mijn adres een parkeerplek op eigen terrein (POET) is?
Een 1e bewonersvergunning wordt niet uitgegeven als er eigen parkeergelegenheid is, zoals bijvoorbeeld een parkeerplaats op eigen terrein (oprit, carport) of een parkeergarage (garagebox, parkeerplaats in gebouw of garage die bij de woning/wooncomplex hoort). Gemeente Hilversum heeft de eigen parkeerplekken op een lijst gezet die bij de aanvraag gebruikt wordt.

Wat kan ik doen als ik het niet eens ben met de Parkeerplek op eigen terrein (POET) ?
In alle gevallen wordt een POET-beoordelingen door gemeente Hilversum gedaan via parkeervragen@hilversum.nl.

We onderscheiden twee categorieën:

  1. Bewoners/bedrijven die moeten parkeren in een gemeenschappelijke parkeergarage of parkeerterrein, maar daar in de praktijk geen toegang toe hebben. Zij kunnen deze Verklaring van geen eigen parkeerplaats 2024 invullen en versturen naar parkeervragen@hilversum.nl. De gemeente beoordeelt het en deelt het daarna met ParkeerService. 
  2. Bewoners/bedrijven die het niet eens zijn met het aantal POET. Hiervoor kunt u een mail sturen naar parkeervragen@hilversum.nl. In alle gevallen gebeurt een POET-herbeoordeling door de gemeente omdat de POET-situatie soms duidelijk lijkt maar het niet is (i.v.m. afgekochte parkeereis, parkeerplaatsen in een nabijgelegen parkeergarage, etc.).


Ik heb een eigen parkeerplaats. Kan ik een vergunning voor op straat aanvragen om mijn elektrische auto daar op te laden?
Nee. Het opladen van een elektrisch voertuig is geen reden om een parkeervergunning uit te geven.

Heb ik een vergunning nodig voor een motor?
Nee, u mag hem zonder vergunning op een parkeerplaats parkeren. De gemeente Hilversum heeft in de parkeerverordening opgenomen dat motorfietsen uitgezonderd zijn van het betalen van parkeergeld.
Ook mag u de motor op het trottoir parkeren, maar alléén als u genoeg ruimte overlaat voor andere gebruikers van de stoep (denk aan wandelwagens en rolstoelen). 

Heb ik een vergunning nodig voor mijn camper of caravan?
Een camper of caravan mag maximaal 3 dagen aaneengesloten op de openbare weg parkeren. Als u in het betaald parkeergebied wilt parkeren, moet u betalen voor een motorvoertuig. Een camper is een motorvoertuig. U kunt de camper als extra kenteken op uw vergunning zetten, u kunt de vergunning afwisselend gebruiken. Een caravan is geen motorvoertuig. U hoeft dus geen parkeergeld te betalen voor de caravan.

Ik kan niet zo goed overweg met de computer, hoe vraag ik een vergunning aan?
Bent u niet digitaal vaardig genoeg om zelfstandig een vergunning aan te vragen via internet, vraag dan iemand uit uw eigen omgeving om u hierbij te helpen. U kunt ook bellen met ParkeerService op telefoonnummer (033) 247 3000. Zij kunnen u telefonisch helpen als u met uw aanvraag bezig bent.  

Wordt mijn parkeervergunning jaarlijks vanzelf verlengd? 
Het vergunningjaar loopt tot 1 juli. U ontvangt automatisch een factuur voor het betalen van de nieuwe periode. Wanneer u op tijd betaald, is uw vergunning weer voor een jaar geldig.

2. Hoe gebruik ik een digitale vergunning

Hoe werkt een digitale bewonersvergunning met één vast kenteken?
U vraagt via de website een bewonersvergunning aan en geeft daarbij uw kenteken op. Dit kenteken staat na toewijzing en betaling op uw vergunning en is opgenomen in een register. Handhaving scant de kentekens van de auto's. Zo stellen zij vast of een auto een vergunning heeft of niet. 

Hoe meld ik een kenteken aan op de digitale vergunning?
Bij een vergunningen waarbij u zelf een kenteken moet registreren of een bewonersvergunning met meer kentekens, gebruikt u de vergunningwebsite ParkStart. Bij de aanvraag van zo'n vergunning krijgt u automatisch een account voor ParkStart. Denk eraan dat u altijd het kenteken waarmee u parkeert, aangemeld heeft in ParkStart. Bekijk hiervoor de instructies op "Alles over ParkStart"

Kan ik iemand anders machtigen om gebruik te maken van de vergunning?
Ja, u kunt iemand anders machtigen waardoor die persoon ook uw account kan beheren. Dit kan bij de bezoekersregeling, bedrijfsvergunning, bewonersvergunning, hulpverleners en mantelzorgvergunning. U kunt dit zelf instellen in uw account, bij uw gebruikersnaam. Kijk voor een instructie bij Hoe gebruikt u ParkStart

Het inloggen in ParkStart lukt niet.
Kijk voor vragen over ParkStart bij Veelgestelde vragen ParkStart.

Ik kan niet zo goed overweg met een computer, hoe gebruik ik dan een bezoekersregeling?
U kunt een kenteken aanmelden via uw mobiele telefoon maar ook op een laptop of computer. Komt u er niet helemaal uit? Bij "Alles over ParkStart" staan instructies met afbeeldingen die u verder kunnen helpen. U kunt ook iemand anders machtigen uw account te gebruiken zodat die persoon zelf het kenteken aanmeldt, ook dit staat bij "Alles over ParkStart".


3. Overige vragen

Ik heb een GPK, is het parkeren in Hilversum gratis?
Op de speciale gehandicapten parkeerplaatsen parkeert u gratis. Op alle andere parkeerplaatsen kunt u maximaal 3 uur gratis parkeren. Gebruik uw parkeerschijf naast de GPK. 

Zijn er speciale parkeerplaatsen voor motoren?
Nee, u kunt daarom de motor op de stoep/het trottoir parkeren als u genoeg ruimte overlaat voor andere gebruikers van de stoep (denk aan wandelwagens en rolstoelen). De handhaving bekeurt als een motor hinderlijk geparkeerd staat.

Hoe controleert de handhaving mijn vergunning?
Uw kenteken is opgenomen in het Nationaal Parkeerregister. Een scanauto of een handhaver scant uw kentekenen, checkt het in dit register en weet zo of er betaalt is of dat er een geldige vergunning is. 

Ik heb een boete gekregen waar ik het niet mee eens ben. Wat kan ik hier aan doen?
Lees hiervoor onze pagina boete en bezwaar.

Wat gebeurt er met het saldo van 2Park?
Het openstaande saldo uit de 2Park App wordt niet meegenomen naar het nieuwe systeem van de Coöperatie ParkeerService. De gemeente Hilversum gaat de openstaande saldo’s terugstorten, maar hiervoor zijn de bankrekeningnummers nodig van de vergunninghouders. De bankrekeningnummers wordt niet opgeslagen in het systeem in verband met de privacy. Nadat het 2Park systeem sluit (1 juli), ontvangt u van de gemeente Hilversum een brief met meer informatie. De saldo’s die worden teruggestort zijn namelijk pas definitief na 1 juli.

4. Wijziging doorgeven

Wat moet ik doen als ik een nieuwe auto heb gekocht?
Zodra het kenteken op uw naam is geregistreerd, past u het kenteken aan. Ga hiervoor naar het Digitaal loket en wijzig het kenteken aan. Uw vergunning is daarna weer geldig. U kunt ook een kentekenwijzigingsformulier van onze website gebruiken. Hou hierbij rekening met een verwerkingstijd van enkele dagen. Daarna kunt u weer met uw vergunning parkeren.

Ik verhuis naar een ander adres in de gemeente. Blijft mijn vergunning geldig?
Bij een verhuizing moet u altijd uw huidige vergunning opzeggen en zodra u bent ingeschreven op het nieuwe adres een nieuwe digitale vergunning aanvragen. 

5. Contact

Bel ik de gemeente voor informatie of de Coöperatie ParkeerService als ik vragen heb?
U belt voor alle vragen over parkeren naar ParkeerService via telefoonnummer (033) 247 3000, behalve als u vragen heeft over beleid. Dan kunt u contact opnemen met de gemeente Hilversum via parkeervragen@hilversum.nl. Heeft u geen toegang tot e-mail? Dan kunt u bellen op 14 035.