Veelgestelde vragen over vergunningen


1. Vergunning aanvragen
2. Hoe gebruik ik een digitale vergunning
3. Overige vragen
4. Wijziging doorgeven
5. Contact 


1. Vergunning aanvragen

Waarom wordt in het E-loket aangegeven dat er op mijn adres een parkeerplek op eigen terrein (POET) is?
Een 1e bewonersvergunning wordt niet uitgegeven als er eigen parkeergelegenheid is, zoals bijvoorbeeld een parkeerplaats op eigen terrein (oprit, carport) of een parkeergarage (garagebox, parkeerplaats in gebouw of garage die bij de woning/wooncomplex hoort).
Is uw aanvraag hierom afgewezen maar bent u van mening dat dit niet klopt? Neem dan contact met ons op en lever hierbij fotomateriaal en/of plattegronden aan via vergunningen@parkeerservice.nl. Wij kunnen uw vraag dan in behandeling nemen.

Ik kan niet zo goed overweg met de computer, hoe vraag ik een vergunning aan?
Bent u niet digitaal vaardig genoeg om zelfstandig een vergunning aan te vragen via internet, vraag dan iemand uit uw eigen omgeving om u hierbij te helpen. U kunt ook bellen met ParkeerService op telefoonnummer (033) 247 3000. Zij kunnen u telefonisch helpen als u met uw aanvraag bezig bent.  

Wordt mijn parkeervergunning jaarlijks vanzelf verlengd? 
Het vergunningjaar loopt tot 1 juli. U ontvangt automatisch een factuur voor het betalen van de nieuwe periode. Wanneer u op tijd betaald, is uw vergunning weer voor een jaar geldig.

2. Hoe gebruik ik een digitale vergunning

Hoe werkt een digitale bewonersvergunning met één vast kenteken?
U vraagt via de website een bewonersvergunning aan en geeft daarbij uw kenteken op. Dit kenteken staat na toewijzing en betaling op uw vergunning en is opgenomen in een register. Handhaving scant de kentekens van de auto's. Zo stellen zij vast of een auto een vergunning heeft of niet. 

Hoe meld ik een kenteken aan op de digitale vergunning?
Bij een vergunningen waarbij u zelf een kenteken moet registreren of een bewonersvergunning met meer kentekens, gebruikt u de vergunningwebsite ParkStart. Bij de aanvraag van zo'n vergunning krijgt u automatisch een account voor ParkStart. Denk eraan dat u altijd het kenteken waarmee u parkeert, aangemeld heeft in ParkStart. Bekijk hiervoor de instructies op "Alles over ParkStart"

Kan ik iemand anders machtigen om gebruik te maken van de vergunning?
Ja, u kunt iemand anders machtigen waardoor die persoon ook uw account kan beheren. Dit kan bij de bezoekersregeling, bedrijfsvergunning, bewonersvergunning, hulpverleners en mantelzorgvergunning. U kunt dit zelf instellen in uw account, bij uw gebruikersnaam. Kijk voor een instructie bij Hoe gebruikt u ParkStart

Het inloggen in ParkStart lukt niet.
Kijk voor vragen over ParkStart bij Veelgestelde vragen ParkStart.

Ik kan niet zo goed overweg met een computer, hoe gebruik ik dan een bezoekersregeling?
U kunt een kenteken aanmelden via uw mobiele telefoon maar ook op een laptop of computer. Komt u er niet helemaal uit? Bij "Alles over ParkStart" staan instructies met afbeeldingen die u verder kunnen helpen. U kunt ook iemand anders machtigen uw account te gebruiken zodat die persoon zelf het kenteken aanmeldt, ook dit staat bij "Alles over ParkStart".


3. Overige vragen

Ik heb een GPK, is het parkeren in Hilversum gratis?
Op de speciale gehandicapten parkeerplaatsen parkeert u gratis. Op alle andere parkeerplaatsen kunt u maximaal 3 uur gratis parkeren. Gebruik uw parkeerschijf naast de GPK. 

Heb ik een vergunning nodig voor mijn camper of caravan?
Een camper of caravan mag maximaal 3 dagen aaneengesloten op de openbare weg parkeren. De camper kunt u als extra kenteken op uw vergunning zetten, u kunt de vergunning afwisselend gebruiken. Voor een caravan betaalt u parkeergeld bij de automaat.

Zijn er speciale parkeerplaatsen voor motoren?
Nee, u kunt daarom de motor op de stoep/het trottoir parkeren als u genoeg ruimte overlaat voor andere gebruikers van de stoep (denk aan wandelwagens en rolstoelen). De handhaving bekeurt als een motor hinderlijk geparkeerd staat.

Hoe controleert de handhaving mijn vergunning?
Uw kenteken is opgenomen in het Nationaal Parkeerregister. Een scanauto of een handhaver scant uw kentekenen, checkt het in dit register en weet zo of er betaalt is of dat er een geldige vergunning is. 

Ik heb een boete gekregen waar ik het niet mee eens ben. Wie moet ik hiervoor benaderen??
Lees hiervoor onze pagina boete en bezwaar.

4. Wijziging doorgeven

Wat moet ik doen als ik een nieuwe auto heb gekocht?
Zodra het kenteken op uw naam is geregistreerd, past u het kenteken aan. Ga hiervoor naar het E-loket en wijzig het kenteken aan. Uw vergunning is daarna weer geldig. U kunt ook een kentekenwijzigingsformulier van onze website gebruiken. Hou hierbij rekening met een verwerkingstijd van enkele dagen. Daarna kunt u weer met uw vergunning parkeren.

Ik verhuis naar een ander adres in de gemeente. Blijft mijn vergunning geldig?
Bij een verhuizing moet u altijd uw huidige vergunning opzeggen en zodra u bent ingeschreven op het nieuwe adres een nieuwe digitale vergunning aanvragen. 

5. Contact

Bel ik de gemeente voor informatie of de Coöperatie ParkeerService als ik vragen heb?
U belt voor alle vragen over parkeren naar ParkeerService via telefoonnummer (033) 247 3000, behalve als u vragen heeft over beleid. Dan kunt u contact opnemen met de gemeente Hilversum via parkeervragen@hilversum.nl. Heeft u geen toegang tot e-mail? Dan kunt u bellen op 14 035.